Friday, February 20, 2009

Umar Abd Aziz

Fakta menarik mengenai Umar Abd Aziz
  • ketika beliau mula dilantik menjadi khalifah, beliau berkata kepada isterinya
aku memberimu dua pilihan: samada kamu mahu diceraikan atau kamu mahu mengikut
aku


isterinya menjawab

aku akan mengikutmu wahai suamiku
  • sifat zuhudnya amat terserlah sekali kerana beliau cuma mempunyai sepasang jubah sahaja. Beliau juga meninggalkan istana iaitu kediaman rasminya untuk tinggal bersama-sama rakyat untuk memudahkan rakyat berjumpa dengannya.
  • Beliau juga menanam sayur-sayuran di halaman rumah beliau.
  • Terdapat sebuah kisah dimana pada suatu masa ibunya sedang risau menunngu anaknya pulang dari perang. si ibu mendapat perkhabaran bahawa anaknya telah gugur syahid. Tetapi tidak lama kemudian, si ibu melihat anaknya pulan dengan menunggang kuda. Ibunya bertanya
    Wahai anakku, ibu mendapat khabar bahawa kamu telah gugur syahid, tetapi
    bagaimana kamu boleh pulang?
    si anak menjawab
    Allah membenarkan para syuhada untuk turun ke bumi seketika kerana kematian
    khalifah Umar Abd Aziz
  • keamanan yang berjaya diwujudkan semasa pemerintahannya; apabila aku menemui seekor kambing mati dibaham serigala, maka dari saat ini aku tahu khalifah Umar Abd Aziz telah tiada.
  • apabila beliau mengetahui beliau akan mati diracun, beliau pergi mencari orangya meletakkan racun ke dalam minuman itu dan berkata
    ambillah wang ini dan larilah sejauh mungkin, nescaya apabila orang mendapat
    tahu aku mati diracun oleh kamu, maka kamu akan dibunuh
  • No comments: