Thursday, December 30, 2010

JANDA 18 TAHUN






Ada sorang duda anak 2 yang tinggal di sebuah kampung. Duda ni nama dia Amat. Amat ni dah 3 tahun menduda hi.. setelah kematian isterinya. Pada satu hari , Amat yang dah lama kesepian terfikir kenapakah dia tidak mencari pengganti arwah isterinya, ada jugak yang akan menjaga dirinya nanti, fikirnya lagi. Amat pun cuba la merisik-risik dengan kekawannya, manala tau kekawannya ada calon yg sesuai.

Usin, kawan karibnya yang mendengar berita itu segera datang berjumpa dengan Amat kerana dia ada calon yg sesuai untuk Amat. Amat sungguh gembira bila mengetahui calon yang Usin nak rekomenkan adalah janda 18 thn. Beria-ia benar Usin supaya Amat menerima pilihannya.

"Nak ke dia kat aku yg dah tua ni , Sin ??" tanya Amat.

"Kau tu pun bukannya tua sangat Mat, baru 36 thn, rupa pun hensem lagi apa!" kata Usin membodek Amat. "Tapi....kalau aku boleh jalankan, boleh tak kau bagi aku pinjamkan RM500 ?? Aku nak pakai duit la.." kata Usin lagi.

"Jangankan RM500, RM1000 pun aku boleh bagi kalau betul kau boleh jalankan.. tak payah pinjam" kata Amat tanpa berfikir panjang. Usin pun segera berlalu dengan gembira bila memikirkan janji Amat.

"Kau tak payah susah2, semua aku uruskan, kau tau siap" janji Usin kepada Amat. Dipendekkan cerita tiba la hari yang ditunggu2 oleh Amat, hari dimana dia akan disatukan dengan isterinya yang baru, Leha nama bakal isteri Amat. Hari tu Amat sungguh segak dengan pakaian untuk upacara akad nikah dengan Usin disebelah sebagai pengapit yang memanjang tersenyum setelah koceknya berisi wang RM500 pemberian Amat.

Amat segera terbayangkan saat2 indah yang bakal dilalui bersama isteri barunya nanti. Sampai saja di rumah pengantin perempuan, Amat disambut meriah siap dengan paluan kompang lagi. Para tetamu menyambut Amat dengan senyum lebar. Siap sahaja majlis akad nikah , tiba la masa yang dinanti2 oleh Amat, iaitu untuk bertemu dengan isterinya. Amat pun dijemput untuk masuk ke dalam bilik pengantin untuk upacara membatalkan air sembahyang.

Tapi alangkah terkejutnya Amat bila didapati seorang perempuan tua yang layak digelar nenek sedang menantinya dengan senyuman yang sungguh menggoda. Amat mulanya merasakan itu hanyala satu gurauan dari pihak pengantin perempuan namun bila mak andam beria-ia menyuruh nenek itu mencium tangan Amat, baru la Amat sedar itula isterinya yang selama ini dibayangkan seorang janda muda 18thn.

"Usinnnnnnnnnn! !!!!!" jerit Amat sambil berlari keluar mencari Usin. Usin yang ketika itu sedang menjamu selera terkejut beruk mendengar jeritan Amat. " Kau tipu aku Sinnnn!!!" jerit Amat sambil mencekik leher Usin.

"Tipu apa plak???" tanya Usin bingung.

"Kau kata 18thn!!!!" balas Amat.

"La...bukan umur dia yang aku maksudkan 18thn...tapi dia dah menjanda 18thn!!!"

"Mintak balik duit akuuuuuuuuuuu! !!!!!!!"


IBU PEMBOHONG!!!!!!!!!!!!!!

Ibu bohong kita...
Memang sukar utk org lain percaya, tp itulah yg berlaku. Ibu sy memang seorang pembohong! Sepanjang ingatan sy, sekurang-kurangnya 8 kali ibu membohongi sy. Sy perlu catatkan segala pembohongan itu utk menjadi renungan anda semua.

Cerita ini bermula ketika sy masih kecil. Sy lahir sebagai seorang anak lelaki dlm sebuah keluarga yg miskin. Makan minum serba kekurangan. Kami sering kelaparan. Ada kalanya selama beberapa hari kami terpaksa makan berlaukkan seekor ikan masin dikongsi 1 keluarga.Sebagai anak yg masih kecil, sy sering saja merungut. Sy menangis mahukan nasi dan lauk yg banyak. Tapi mak cepat memujuk. Ketika makan, mak sering memberikan bahagian nasinya utk sy. Sambil memindahkan nasi ke mangkuk sy, mak berkata: "Makanlah nak, mak tak lapar."-

PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA.
Ketika sy mulai besar, mak yg gigih sering meluangkan waktu senggangnya utk pergi memancing di tali air berhampiran rumah. Mak berharap dari ikan hasil pancingan itu dapat memberikan sedikit makanan untuk pembesaran kami adik-beradik.Pulang memancing, mak memasak gulai ikan yg segar dan mengundang selera. Sewaktu sy memakan gulai ikan itu, mak duduk di samping kami dan memakan sisa daging ikan yang menempel di tulang drpd bekas sisa ikan yg sy makan tadi.Sy sedih melihat mak seperti itu. Hati sy tersentuh, lalu dengan menggunakan sudu, sy memberikan ikan itu kepada mak. Tetapi mak dengan cepat menolaknya. Mak berkata: "Makanlah nak, mak tak suka makan ikan." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KEDUA.
Di usia awal remaja, sy masuk sekolah menengah. Mak pergi ke kedai dengan membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih utk menyara persekolahan sy, abang dan kakak.Suatu dinihari, lebih kurang 1.30 pagi, sy terjaga dari tidur. Sy melihat mak sedang membuat kuih bertemankan sebuah pelita di hadapannya. Beberapa kali sy lihat kepala mak terhangguk kerana terlalu mengantuk. Sy berkata: "Mak, tidurlah, esok pagi mak kena pergi kebun pula." Mak tersenyum dan berkata: "Cepatlah tidur nak, mak belum mengantuk lagi." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA.
Di hujung musim persekolahan, mak meminta cuti kerja supaya dapat menemani sy pergi ke sekolah untuk menduduki peperiksaan penting. Ketika hari sudah siang, terik panas matahari mulai menyinari, mak terus sabar menunggu sy di luar dewan. Mak sering kali saja tersenyum dan mulutnya terkumat-kamit berdoa kepada Ilahi agar sy lulus ujian peperiksaan ini dengan cemerlang.Ketika lonceng berbunyi menandakan ujian sudah selesai, mak dengan segera menyambut sy dan menuangkan kopi yang sudah disiapkan dalam botol yang dibawanya. Kopi yang kental itu tidak dapat dibandingkan dengan kasih sayang mak yang jauh lebih kental.Melihat tubuh mak yang dibasahi peluh, sy segera memberikan cawan sy itu untuk mak dan menyuruhnya minum. Tapi mak cepat-cepat menolaknya dan berkata: "Minumlah nak, mak tak haus." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KEEMPAT.
Setelah pemergian ayah kerana sakit, iaitu selepas sy baru beberapa bulan dilahirkan, maklah yang mengambil tugas sebagai ayah kepada kami sekeluarga. Mak bekerja mengambil upah di kebun, membuat penyapu lidi dan berjual kuih-muih agar kami tidak kelaparan.Tapi apalah sangat kudrat seorang ibu. Kehidupan keluarga kami semakin susah dan susah. Melihat keadaan keluarga yang semakin parah, seorang pakcik yang baik hati dan tinggal berjiran dengan kami, datang membantu mak. Anehnya, mak menolak bantuan itu.Jiran-jiran sering menasihati mak supaya menikah lagi agar ada seorang lelaki yang akan menjaga mak dan mencarikan wang untuk kami sekeluarga. Tetapi mak yang memang keras hatinya tidak mengendahkan nasihat mereka. Mak berkata: "Saya tidak perlukan cinta, saya tidak perlukan lelaki." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KELIMA.
Setelah kakak dan abang habis belajar dan mulai bekerja, mak sudah pun tua. Kakak dan abang menyuruh mak supaya berehat saja di rumah. Tidak payahlah lagi bersusah payah dan bersengkang mata untuk mencari duit. Tetapi mak tidak mahu. Mak rela pergi pasar setiap pagi menjual sedikit sayur untuk memenuhi kekperluan hidupnya.Kakak dan abang yang bekerja jauh di kota besar sering mengirimkan wang untuk membantu memenuhi keperluan mak, pun begitu mak tetap berkeras tidak mahu menerima wang tersebut. Malahan mak mengirim balik wang itu, dan mak berkata: "Jangan susah-susah, mak ada duit." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KEENAM.
Setelah tamat pengajian di universiti, sy melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana di luar negara. Pengajian sy di sana dibiayai sepenuhnya oleh sebuah syarikat besar. Sarjana itu sy sudahi dengan cemerlang, kemudian sy pun bekerja dengan syarikat yang telah membiayai pengajian sy, juga di luar negara.Dengan gaji yang agak lumayan, sy berhajat membawa mak untuk menikmati penghujung hidupnya di luar negara. Pada pandangan sy, mak sudah puas bersusah payah untuk kami. Hampir seluruh hidupnya habis dengan penderitaan, eloklah kalau hari-hari tuanya ini mak habiskan dengan keceriaan dan keindahan pula.Tetapi ibu yang baik hati, menolak ajakan sy. Mak tidak mahu menyusahkan anaknya ini dengan berkata: "Tak payahlah, mak tak biasa tinggal di negara orang." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KETUJUH.
Beberapa tahun berlalu, mak semakin tua. Suatu malam sy menerima berita mak diserang penyakit kanser. Mak mesti dibedah secepat mungkin. Sy menjenguk ibunda tercinta.Sy melihat mak terbaring lemah di katil hospital setelah menjalani pembedahan. Mak yang kelihatan sangat tua, menatap wajah sy dengan penuh kerinduan. Mak menghadiahkan sy sebuah senyuman biarpun agak kaku kerana terpakas menahan sakit yang menjalari setiap inci tubuhnya. Sy dapat melihat dengan jelas betapa penyakit itu telah memamah tubuh ibu sehingga mak menjadi terlalu lemah dan kurus.Sy menatap wajah mak sambil berlinangan air mata. Sy cium tangan mak, kemudian sy kucup pula pipi dan dahinya. Di saat itu hati sy terlalu pedih, sakit sekali melihat mak dalam keadaan seperti ini. Tetapi mak tetap tersenyum dan berkata-kata: "Jangan menangis nak, mak tak sakit." -

PEMBOHONGAN IBU YANG KELAPAN.
Anda bertuah kerana masih mempunyai ibu dan ayah. Anda boleh memeluk dan menciumnya. Kalau ibu anda jauh dari mata, anda boleh menelefonnya sekarang, dan berkata: "MAK, SAYA SAYANGKAN MAK."

Thursday, October 28, 2010

Monorel Melaka

Melaka sudah ada monorel!!!!!




Monday, October 11, 2010

Melaka Maju 2010

Poskad Melaka Maju 2010













Thursday, October 7, 2010

Professor dan Pendayung Sampan

Suatu hari, seorang Professor yang sedang membuat kajian tentang lautan menumpang sebuah sampan. Pendayung sampan itu seorang tua yang begitu pendiam. Professor memang mencari pendayung sampan yang pendiam agar tidak banyak bertanya ketika dia sedang membuat kajian.

Dengan begitu tekun Professor itu membuat kajian. Diambilnya sedikit air laut dengan tabung uji kemudian digoyang-goyang.

Selepas itu dia menulis sesuatu di dalam buku. Berjam-jam lamanya Professor itu membuat kajian dengan tekun sekali. Pendayung sampan itu mendongak ke langit.Berdasarkan pengalamannya dia berkata di dalam hati, "Hmm. Hari nak hujan."

"OK, semua sudah siap, mari kita balik ke darat" kata Professor itu. Pendayung sampan itu akur dan mula memusingkan sampannya ke arah pantai. Dalam perjalanan pulang barulah Professor itu menegur pendayung sampan.

"Kamu dah lama kerja mendayung sampan?" Tanya Professor itu.

"Hampir seumur hidup saya." Jawab pendayung sampan itu dgn ringkas.

"Seumur hidup kamu?" Tanya Professor itu lagi.

"Ya".

"Jadi kamu tak tahu perkara-perkara lain selain dari mendayung sampan?" Tanya Professor itu.

Pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepalanya. Masih tidak berpuas hati, Professor itu bertanya lagi, "Kamu tahu geografi?" Pendayung sampan itu menggelengkan kepala.

"Kalau macam ni, kamu dah kehilangan 25 peratus dari usia kamu."
Kata Professor itu lagi, "Kamu tahu biologi?" Pendayung sampan itu menggelengkan kepala.

"Kasihan. Kamu dah kehilangan 50 peratus usia kamu. Kamu tahu fizik?" Professor itu masih lagi bertanya. Seperti tadi, pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepala.

"Kalau begini, kasihan, kamu sudah kehilangan 75 peratus dari usia kamu. Malang sungguh nasib kamu, semuanya tak tahu.Seluruh usia kamu dihabiskan sebagai pendayung sampan." Kata Professor itu dengan nada mengejek dan angkuh. Pendayung sampan itu hanya berdiam diri.

Selang beberapa minit kemudian, tiba-tiba hujan turun. Tiba-tiba saja datang ombak besar. Sampan itu dilambung ombak besar dan terbalik. Professor dan pendayung sampan terpelanting.

Sempat pula pendayung sampan itu bertanya, "Kamu tahu berenang?" Professor itu menggelengkan kepala.

"Kalau macam ini, kamu dah kehilangan 100 peratus nyawa kamu." Kata pendayung sampan itu sambil berenang menuju ke pantai.

Sunday, October 3, 2010

FA police officer wrote this

A police officer wrote this!

Please read coz may save your life!





Because of recent abductions



In daylight hours, refresh yourself of these things to do

in an emergency situation...


This is for you & for you to share with your wife,

your children & everyone you know.

After reading these 9 crucial tips ,

forward them to someone you care about.


It never hurts to be careful

in this crazy world we live in.
1. Tip from Tae Kwon Do :


The elbow is the strongest point

on your body.

If you are close enough to use it, do!
2. Learned this from a tourist guide.


If a robber asks for your wallet or purse,

DO NOT HAND IT TO HIM .

Toss it away from you....

Chances are that he is more interested

in your wallet or purse than you & he will go for the wallet/purse.

RUN LIKE MAD IN THE OTHER DIRECTION!


3. If you are ever thrown into the trunk of a car,

kick out the back tail lights and stick your arm out

the hole & start waving like crazy.

The driver won't see you, but everybody else will.

This has saved lives.

4. Women have a tendency to get into their cars

after shopping, eating, working, etc., & just sit

(doing their cheque book, or making a list, etc.

(DON'T DO THIS!)

The predator may be watching you,

& this is the perfect opportunity for him to get in

on the passenger side, put a gun to your head,

and tell you where to go.

AS SOON AS YOU GET INTO YOUR CAR,

LOCK THE DOORS AND LEAVE....

If someone is in the car with a gun to your head

DO NOT DRIVE OFF,

Repeat:

DO NOT DRIVE OFF!

Instead run the engine and speed into anything, wrecking the car.

Your Air Bag will save you.

If the person is in the back seat they will get the worst of it.

As soon as the car crashes bail out and run.

It is better than having your body found in a remote location.

5. A few notes about getting

into your car in a parking lot or parking garage:

A.) Be Aware:

look around you, look into your car,

at the passenger side floor, and in the back seat

B.) If you are parked next to a big van,

enter your car from the passenger door.

Most serial killers attack their female victims

by pulling them into their vans while the women

are attempting to get into their cars.

C.) Look at the car parked on the driver's side of your vehicle,

& on the passenger side..... if a male is sitting alone

in the seat nearest your car, you may want to walk back

into the mall, or work & get a

guard/policeman to walk you back out.

IT IS ALWAYS BETTER TO BE SAFE THAN SORRY.

(And better paranoid than dead.)

6. ALWAYS take the elevator instead of the stairs.

Stairwells are horrible places to be alone,

& the perfect crime spot.

This is especially true at NIGHT!

7 . If the predator has a gun & you are not under his control,

ALWAYS RUN!

The predator will only hit you (a running target)

4 in 100 times, & even then, it most likely WILL NOT be a vital organ.

RUN, preferably in a zig -zag pattern!

8.. As women, we are always trying

to be sympathetic:

STOP!!

It may get you raped, or killed.

Ted Bundy, the serial killer, was a good-looking,

well educated man,

who ALWAYS played on the sympathies of unsuspecting women.

He walked with a cane, or a limp,

& often asked 'for help' into his vehicle or with his vehicle,

which is when he abducted his next victim.

9. Another Safety Point:

Someone just told me that her friend heard

a crying baby on her porch the night before last

& she called the police because it was late

& she thought it was weird... The police told her

'Whatever you do, DO NOT open the door..'

The lady then said that it sounded like the baby

had crawled near a window & she was worried

that it would crawl to the street & get run over.

The policeman said, 'We already have a unit on the way,

whatever you do, DO NOT open the door.'

He told her that they think a serial killer

has a baby's cry recorded & uses it to coax

women out of their homes, thinking that someone

dropped off a baby. He said they have not verified it,

but have had several calls by women saying that

they hear baby's cries outside their doors

when they're home alone at night.

10 . Water Scam!

If you wake up in the middle
of the night to hear all your taps outside running,
or what you think is a burst pipe,
DO NOT GO OUT TO INVESTIGATE!
These people turn on all your outside taps
full bore so that you will go out to investigate
& then they attack.

Stay alert , keep safe , and look out for your neighbours!

Please pass this on.

This e-mail should probably be taken seriously because

the Crying Baby Theory was mentioned on

America 's Most Wanted when they profiled

the serial killer in Louisiana

I'd like you to forward this to all the women you know.

It may save a life.

A candle is not dimmed by lighting another candle..

Sunday, September 26, 2010

Surat Dari Setan UntukMu

Aku melihatmu kemarin, saat engkau memulai aktiviti harianmu.

Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu

Bahkan kemudian, kau juga tidak mengucapkan "Bismillah" sebelum
memulai santapanmu, juga tidak sempat mengerjakan shalat Isha sebelum
berangkat ketempat tidurmu

Kau benar2 orang yang bersyukur, Aku menyukainya

Aku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu tidak
merubah cara hidupmu.

Hai Bodoh, Kamu millikku.

Ingat, kau dan aku sudah bertahun-tahun bersama,

dan aku masih belum bisa benar2 mencintaimu .

Malah aku masih membencimu, karena aku benci Allah.

Aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah.

Dia sudah mencampakkan aku dari surga, dan aku akan tetap
memanfaatkanmu sepanjang masa untuk mebalaskannya

Kau lihat, ALLAH MENYAYANGIMU dan dia masih memiliki rencana-rencana
untukmu dihari depan.

Tapi kau sudah menyerahkan hidupmu padaku,

dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka.

Sehingga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menyakiti hati ALLAH

Aku benar-benar berterimakasih padamu, karena aku sudah menunjukkan
kepada NYA siapa yang menjadi pengatur dalam hidupmu dalam masa2 yang
kita jalani

Kita nonton film 'porno' bersama, memaki orang, mencuri, berbohong,
munafik, makan sekenyang-kenyangya, bergosip, manghakimi orang,
menghujam orang dari belakang, tidak hormat pada orang tua ,

Tidak menghargai Masjid, berperilaku buruk.

TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja.

Ayuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar bersama, selamanya.

Aku masih memiliki rencana2 hangat untuk kita.

Ini hanya merupakansurat penghargaanku untuk mu.

Aku ingin mengucapkan 'TERIMAKASIH' kerana sudah mengizinkanku
memanfaatkan hampir semua masa hidupmu.

Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku menertawakanmu.

Saat kau tergoda berbuat dosa kamu menghadiahkan tawa.

Dosa sudah mulai mewarnai hidupmu.

Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlu darah muda.

Jadi, pergi dan lanjutkanlah mengajarkan orang-orang muda bagaimana
berbuat dosa.

Yang perlu kau lakukan adalah merokok, mabuk-mabukan, berbohong,
berjudi, bergosip, dan hiduplah se-egois mungkin.

Lakukan semua ini didepan anak-anak dan mereka akan menirunya.

Begitulah anak-anak .

Baiklah, aku persilakan kau bergerak sekarang.

Aku akan kembali beberapa detik lagi untuk menggoda mu lagi.

Jika kau cukup cerdas, kau akan lari sembunyi, dan bertaubat atas dosa-dosamu.

Dan hidup untuk Allah dengan sisa umurmu yang tinggal sedikit.

Memperingati orang bukan tabiatku, tapi diusiamu sekarang dan tetap
melakukan dosa, sepertinya memang agak aneh.

Jangan salah sangka, aku masih tetap membencimu.

Hanya saja kau harus menjadi orng tolol yang lebih baik dimata ALLAH.

Saturday, September 25, 2010

10 Amalan yang Terbaik

Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.
3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara, kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allahbaik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun.. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik?
Atau kita mempunyai tujuan lain. ??

8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan berpuluh ringgit satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid sedangkan itu ialah peraturan Allah. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia.

11. Kita cukup teruja untuk forward kan sms atau emel dalam bentuk jokes, gossip2 artis kepada kawan2. Malah kebanyakkan sms emel tersebut tidak benar dan boleh menjatuhkan maruah org lain. Tapi kenapa susah sangat nak forward emel2 peringatan sebegini kepada kawan2 kita??......

Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaran agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan yang digubah mengikut selera kita. Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita. Sabda Rasullullah SAW: "Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat." (Riwayat Bukhari)

Friday, September 24, 2010

LUASNYA NERAKA,BACALAH



Assalam Mu'alaikum Wbrth!!! Sahabat semua...bacalah....

Ya Allah... takutnyer... bacelah sampai habis.. skjap jer..
x smp 5 minit..pun!!!

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.

Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.

Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah dan amalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH......AMIN.....


.: Luasnya Neraka :.

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya,

maka ditanya oleh nabi s.a.w.: "Mengapa aku melihat kau berubah muka?"

Jawabnya: "Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa
aman dari padanya."

Lalu nabi s.a.w. bersabda: "Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat
Jahannam."

Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah
bumi yg ke tujuh.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?"

Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di
bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"
Jawab Jibrail:
"Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.
Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir."

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: "Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"

Jawabnya: "Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat."

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan

sesudah sadar nabi saw bersabda: "Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?"

Jawabnya: "Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu."

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang
selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab "Peringatan Bagi Yg Lalai")

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor
ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta
mengandungi lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai
70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat


Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.....Wallahua'lam.


Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.


Dari Abdullah bin 'Amr R.A,


Rasulullah S.A.W bersabda:" Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..
SEPULUH ORANG YANG MAYATNYA TIDAK BUSUK DAN TIDAK REPUT DI HARI QIAMAT KELAK!!!

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM , TIDAK DUDUK dan TIDAKBERCAKAP .

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : "Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?"

Maka jawabnya Rasulullah saw "Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'." Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan.

Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu "itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN" mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian" Siratul Mustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :-
1. Para Nabi
2 Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka
itu dari kalangan orang yang beriman.

Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw: Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan:
" Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah-buahan SYURGA. "

Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :
"Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu."

* Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain.

Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. " Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan." Surah Al-Baqarah : 237

Untuk renungan dan amalan bersama ..

DOA IKAN NUN
============
"LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN"

Thursday, September 23, 2010

Mari kongsi cerita....Tanda2 Kiamat~

Jom kongsi cerita...ni pun dpt dr mmber~


Pernah dengar cerita Aisyah Bukhari yang murtad tak lama dulu?
Suratkhabar banyak
menutup kes ini kononnya untuk menjaga perkauman, tak nak terjadi
kacau bilau. Kes Aisyah yang murtad dan banyak kes murtad lain ditutup
sedemikian rupa atas alasan bercinta, ikutboyfriend.

Cerita yang akan saya bawa ini agak panjang tetapi sekiranya kamu
seorang Islam yang
peka dan sayangkan agama kita Islam, buatlah sesuatu, paling kurang
fowardkan email ni kepada saudara kita yang tak tahu menahu. Ataupun
selemah-lemahnya, berdoa agar kita semua serta saudara-saudara kita
terselamat daripada fitnah akhir zaman yang paling besar ini.

Ini bukan cerita rekaan saya tetapi hanya petikan dari ceramah yang
saya dengar dari mulut pegua
mbela kes ini Zulkifli Nordin di Madrasah Hidayah. Murtad dikalangan
orang Melayu kini sudah menjadi ancaman kepada kita. Indeks pencemaran
akidah mengikut jabatan statistik dan perangkaan Tahun 1989 aje, 4776
orang Melayu mohon tukar nama dari Melayu kepada bukan Melayu atas
alasan keluar dari Islam.

Tahun 1997, bila Saari Bustamah mengambil alih jawatan mufti dari
Datuk Hashim Yahya,
perkara pertama yang disentuh adalah murtad. Menurutnya sehingga Julai
1997, 3,000 orang murtad di KL sahaja. Tahun 1998 saja, 516 orang
sudah murtad. Aisyah bukan kes pertama murtad, sebelum ini dah beratus
kes timbul tetapi ditutup oleh pihak tertentu.

Setakat kes Aisyah, dah 40 fail murtad dikendalikan oleh saudara kita
Zulkifli Nordin. Mengapa kes Aisyah ini kita rasa ralat sangat? Kes
ini satu simbol yang tunjukkan pada kita orang Melayu.
Sistem pertahanan akidah kita amat rapuh. Akidah kita diserang ditubi
dari segala sudut. Yang kita tak nampak dengan menggunakan system
perundangan dan kehakiman kita sendiri.

Kes ini boleh dilihat dari 2 sudut.

1.Bagaimana orang macam Aisyah boleh murtad
2. Bagaimana orang kafir laknatullah boleh menggunakan sistem hakiman
kita untuk merampas anak orang Islam untuk dimurtadkan?

Apa yang berlaku kepada Haji Bukhari setelah 25 tahun didik anak
dengan pengisian Islam yang hebat. Sedang dia mengimamkan sembahyang
terawih di masjid tahun 1997 anak dia sedang dimurtadkan dirumah.

Aisyah adalah gadis Melayu biasa yang didedahkan dengan ilmu yang
sepatutnya. Dalam keadaan macam tu, dia takkan murtad. Dihantar ke
sekolah agama, dia belajar hingga tingkatan 6 atas dan boleh
melayakkan diri jadi ustazah kalau dia hendak, dan layak melanjutkan
ke peringkat Universiti
Al Azhar kalau dia hendak . Dia dibesarkan dalam suasana yang bapanya
imam. Datuknya juga imam yang dah berpuluh tahun imam Haji Tahir. Dia
juga hafal surah Yasin. Dalam ertikata,
tahu ayat apa, surah ke berapa yang dibacanya, ayat apa yang jadi
azimat, semua dia tahu. Itu hebatnya Aisyah. Surah Sajadah pun dia
hafal . Masuk ITM dia terlibat dalam gerakan Islam. Dia
didedahkan dengan gerakan Islam, dia tahu kelemahan-kelemahan Bible.
Dari segi keterampilan, dia budak perempuan Melayu seperti biasa,
pakai tudung dengan baju kurung bunga-bunga. Takde apa yang pelik pada
dia, duduk di lembah keramat AU5C. Kakak dia pun macam itu juga
keterampilannya. Tiap-tiap hari telefon bapanya lapor isu terkini. 2
tahun di KL begitu. Hari terakhir dia telefon 19 Nov 1997,

"Assalamualaikum ayah! Ni Intan (nama manja) cakap. Intan nak
bagitahu, Intan dah kristian."

Bayangkan hati seorang bapa.. Kita sendiri heran macamana dia boleh
murtad. Aisyah adalah simbol
anak Melayu yang telah dididik dengan begitu rupa boleh murtad. Apa
yang Haji Bukhari boleh buat? Airmata sahaja modal dia. Masuk TV
menangis, keluar radio menangis, pergi forum menangis apa yang dia
boleh buat? Semua dokumen mahkamah akan jadi bahan arkib termasuk
permohonan
kafir laknatullah itu minta Aisyah dibebaskan untuk dimurtadkan ..

Butir asal permohonan.. ....

Permohonan ini dibuat oleh Lennet Teoh Hui Leong seorang peguam Cina
Kristian. (Read Herbes Corpes bawah bab 36 kanun acara jenayah). Tujuan untuk
membebaskan seorang yang didakwa ditahan secara salah. Sebarang permohonan
seperti ini perlu bagi sebab mengapa didakwa tahan secara salah. Permohonan
dibuat bawah bab 36 atas alasan Article 11 Perlembagaan Persekutuan.
Iaitu hak kebebasan beragama. Tiada
langsung soal kahwin timbul. Permohonan tu menyatakan, perenggan 6, bertarikh 28
November 1997 di Makamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur bahagian jenayah.

Sebab yang dia beri, "Saya Lennet Teoh Hui Leong telah dilantik oleh
Nur Aisyah untuk memberi nasihat kepadanya berkenaan dengan pertukaran
agamanya kepada Kristian dan atas arahannya saya telah menyediakan
surat sumpah untuk Nur Aisyah menolak dan meninggalkan agama Islam."

Perenggan 23: "Saya Lennet Teoh percaya bahawa Nur Aisyah sedang
dikurung secara salah oleh keluarganya. Saya percaya tindakan ibubapa,
abangnya dan bapa saudaranya telah melanggar hak kebebasan Nur Aisyah
menganut agama pilihannya iaitu Kristian Khatolik".

Kita tak boleh buat apa-apa sebab article 11 Perlembagaan Persekutuan
menyatakan mana-mana warganegara Malaysia yang telah cukup umur
(18tahun) berhak mutlak menukar gamanya. Itulah perlembagaan kita yang
memerdekakan orang Melayu kita tahun 1957. Perlembagaan itulah juga
yang menjerut kita sendiri. Adakah anak cucu kita akan selamat dengan
perlembagaan itu? Bila berlaku pertembungan antara hukum syara' dengan
undang-undang sivil, undang-undang syara' akan terbatal. Maksud agama
rasmi kita Islam adalah acara-acara rasmi hendaklah dibuat mengikut
cara Islam.. Contohnya perlantikan sultan, rasmi parlimen dll. Tak
lebih dari itu. Bab kehidupan, politik, ekonomi.... semua tak
termasuk.

Article 4 pula
menyatakan: "Mana-mana undang-undang yang bertentangan yang bercanggah dengan
perlembagaan ini adalah batal dan tidak sah. Ini termasuklah hukum syara'.

Contoh kes Hartina Haji Kamarudin.

Pada masa ceramah ini dibuat, Haji Kamarudin ada dalam lokap, didakwa
mencederakan seorang Hindu kafir laknatullah kerana memurtadkan
anaknya. Anak yang dibela selama 18 tahun dengan begitu susah payah
datang ke Rumah dalam keadaan Hindu.

Haji Kamarudian seorang penjual sate di Perak. Beliau lepaskan anaknya
selepas 18 tahun ke KL
untuk cari kerja. Tak terlintas langsung di kepalanya anaknya akan
murtad. Tak sampai 9 bulan, Hartina balik ke restoran bapanya dalam
keadaan Hindu dengan nandek kat dahi .
Bukan itu saja. Anak yang dimanjakan begitu rupa balik mencabar
bapanya, bawa boyfriend dan kawan-kawan boyfriendnya sambil berpeluk-p
eluk dalam keadaan dia pun dah Hindu dengan nandek. Haji Kamarudin
takek si kafir tu kat tengkuk. Menggelupur dia depan kedai tu.

Haji Kamarudin juga dipelupur oleh kawan-kawan si Hindu tu sampai nak
pengsan. Adik lelaki Hartina umur 16 tahun turut kena belasah kerana
nak menyelamatkan akidah kakaknya depan kedai tempat bapanya meniaga.

Apa Hartina buat masa tu? Hartina papah kekasihnya dan biarkan bapanya
menggelupur sendirian. Tak cukup dengan itu, dia pergi ke balai polis
buat report bapak dia pukul boyfriend dia. 14 hari Haji Kamarudin
dengan adik lelaki Hartina merengkok dalam lokap sebab report anak
kesayangannya yang mempertahankan kekasih Hindunya. Tak cukup dengan
itu disaman pula bapanya 3 juta. Remuk hati seorang bapa yang diheret
ke penjara kerana anak sendiri. Tak cukup lagi, dia telah menghina
bapanya dengan menukar nama Hartina Haji Kamarudin kepada Nivasni
Rajeswari. Nama Hindu.

Semasa masih terlantar kat hospital (akibat dipukul binatang Hindu
laknatullah ), Haji Kamarudin
ditangkap polis semula sebab Hindu laknatullah ditembak oleh seorang
yang tak dikenali. Jadi, Haji
Kamarudin, anaknya dan anak saudaranya kena kurung masuk lokap kerana
menjadi suspek utama kes tembakan tersebut. Anak yang ditatang begitu
rupa akhirnya menyebabkan dia merana dalam keadaan hina di dalam
negara yang negara Islam!! Haji Kamarudin juga dikenakan berbagai
tuduhan. Setakat itu saja, 4 tuduhan.

Yusof Qardawi dalam kitabnya menyatakan hendaklah mempertahan akidah
hatta dengan nyawa sekalipun. Itu yang Haji Kamarudin buat dalam
mempertahankan hukum Allah, dilokap sedemikian rupa.

Lagi satu kes lain saudara baru kita, nama Yusof bin Abdullah , nama
asal Hindunya
Santana. Ada seorang isteri, namanya apa entah.Ada anak lelaki, nama
Sunjay kalau tak silap. Usia 2 tahun masa tu. Ajak isterinya masuk
Islam. Abangnya telah lebih 20 tahun masuk Islam.
Isterinya kata ?eh!? Yusof bawa anaknya sekali masuk Islam dengan nama
Mohamad Syazani bin Yusof. Dia hidup 2 beranak tu selama 2 tahun.
Lepas 2 tahun si minaci datang semula dan bawak lari anak ini ke KL
dengan boyfriend barunya.Yusof tak tahu apa nak buat, dia minta
mahkamah syariah Alor Setar keluarkan perintah penjagaan hak ke atas
anaknya.

Mahkamah pun bagi. Dia pun datang ke KL dan ambil balik budak tu. Si
emak ni pergi mahkamah tinggi KL mintak hak jaga anak. Mahkamah tinggi
bagi pada si minachi ni. Heran sungguh.
Bila si minachi ni tak dapat nak ambil balik budak tu, dia pergi report polis..
Tahu polis buat apa? Cari Yusof dan tangkap! (padahal Yusof dapat hak penjagaan
daripada mahkamah syariah Alor Setar). Yusof masuk lokap 8 hari.

Lepas tu polis ambil balik budak tu kasi pada emaknya. Hari ini, budak
tu kembali jadi Hindu. Tak cukup dengan itu, kurang ajarnya si minachi
ni, dia minta pulak mahkamah tinggi batalkan perintah jagaan anak yang
dikeluarkan oleh makamah Syariah Alor Setar yang diberi pada Yusof.

Dalam kes Suzie Teoh, seorang budak perempuan dari Kelantan umur 16
Tahun telah peluk Islam atas kerelaan sendiri. Bapa dia tak suka,
lepas tu saman anak sendiri dan saman Majlis Agama Islam Negeri
Kelantan, heret anak dia ke mahkamah persekutuan. Dia mohon pada
makamah, agar istiharkan anak dia masuk Islam tak sah.

Masa tu, Tun Salleh Abas yang jadi hakim. Beliau seorang yang alim dan
warak. Bila dihadapkan dengan kes Suzie Teoh, menangis Tun Salleh
Abas. Terpaksa buat perisytiharan. "Dibawah Perlembagaan Persekutuan,
hak seorang anak tertakluk dibawah jagaan ibubapanya selagi belum
cukup 18 tahun. Kalau nak tukar agama, kena minta kebenaran ibu
bapanya. Semasa Suzie
Teoh masuk Islam, berumur 16 tahun. dia tak sah peluk Islam." Atas kearifan dan
iman Tun Salleh Abas, dia simpan fail tu dalam lacinya selama 2 tahun.

2 tahun kemudian, lepas hari jadi Suzie Teoh yang ke 18 tahun, dia
buka balik kes
itu dan bagi peluang Suzie isytiharkan agamanya sendiri. Penuh
mahkamah nak tahu kes tu; wartawan tempatan, wartawan asing semua nak
dengar keputusan. Terketar-ketar budak tu. Baru umur 18 tahun. Sambil
menangis, budak tu kata " Saya yang arif, kekal dalam agama saya, saya
masih nak nama Nur Aini."
Maka Tun Salleh Abas pun dengan bangga mengisytiharkan Islamnya sah
dengan namanya Nur Aini. Selamat akidah seorang budak. Sebab itu
jugalah Tun Salleh Abas kena buang atas 5 tuduhan.
Tuduhan kedua atas sebab melengahkan kes seorang budak tanpa sebab selama 2
tahun. Itulah harga yang Tun Salleh Abas terpaksa bayar.

Kes
terakhir sekali yang paling teruk, kes saudara Ibrahim, isterinya Siti Solehah
dan anak perempuannya usia 5 bulan mati dipancung kerana tidak mahu kembali
kepada agama asalnya, Hindu. Pada malam hari Valentine 14 Februari, pada waktu
anak Melayu bertukar tukar bunga di Dataran Merdeka. 3 Saudara kita mati
dipancung dalam sebuah kontena demi mempertahankan agama.

Peristiwa
13 Mei tercetus apabila seorang budak Melayu dibunuh kerana dia Melayu bukan
kerana dia Islam. Dalam sejarah Melayu, tiada lagi orang Melayu dibunuh kerana
Islam. Semuanya sebab Melayu. Inilah pertama kali.

Jika kita
sorot semula sejarah Islam Yasir, bapa kepada Amar diseret di hadapan. Amar
diugut supaya tukar agama. Kalau tidak, bapanya Yasir akan dibunuh. Amar kata,
"Allah hu Ahad". Terus Yasir kena pancung di padang pasir.
Kemudiannya, Sumaiyah ibunya juga disula dari bawah tembus ke jantung. Mampu
berkata "Allah hu Ahad". Berlari Amar menemui Rasullullah SAW. Dan akhirnya,
mengikut sejarah, Amar menjadi seorang mujahid berperang bersama Rasullullah
SAW. Itu zaman puak Quraisy kafir laknatullah berkuasa. Rasullullah SAW tiada
kuasa lagi pada masa itu.Rasullulah tak boleh buat apa.

Dalam kes kita, bukan sahaja Ibrahim dipancung
kepalanya sehingga putus, tak cukup lagi, tangannya juga turut dipotong.
Sehinggakan Majlis Agama Islam Selangor terpaksa minta masjid mandikan jenazah
saudara-saudara kita yang mati syahid itu.

Apalah dosa a nak kecil yang
berusia 5 bulan itu? Ibrahim dan Siti Solehah bukan calang-calang
orang. Ibrahim
seorang saintis Pakar Geologi manakala isterinya Siti Solehah, seorang Pakar
Botani. Tanda-tanda syahid jelas pada ketiga mayat tersebut. Walaupun 5 hari
dalam peti sejuk darah masih memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi yang
berusia 5 bulan masih mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluh
terpercik pada dahi mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara.

Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata melihat kubur mereka
bertiga terutama bayi yang berusia 5 bulan itu, mesti ada yang tak kena dengan
hati kita. Hebat mana kita sehingga tak boleh mempertahankan saudara kita
sendiri. Sedangkan Ibrahim telah melaporkan pada pihak polis dan Majlis agama
yang dia diancam untuk dibunuh supaya kembali ke agama asalnya.

Dalam
satu hadis yang berbentuk futuristik (masa depan), Rasulullah SAW berpesan
"Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepad a umatku di
suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan
hitam di malam gelap gelita tak nampak". Sahabat bertanya "Apakah fitnah besar
itu ya Rasullullah? " "Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di
waktu itu,pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi kafir
balik." Sahabat bertanya lagi. "Mengapa begitu ya Rasullullah? "
Rasullullah SAW
menjawab, ?Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia".

Imam
Ghazali pernah berkata dalam perkara ini, "Akan datang fitnah murtad ini dalam
keadaan seperti semut hitam di atas batu hitam di malam gelap." Mana nampak?
Kecuali kalau jiwa kita tengok satu perkara dengan cahaya keimanan.

Bagaimana
gerakan murtad ini berjalan di Malaysia sehingga kita tak
nampak langsung. Gerakan Hindu kita tok sah sebutlah. Belum habis
cakap, dah ada
yang tunggu dengan parang kat luar. Gerakan Yahudi lagilah teruknya. Henry Ford
(orang kaya yang buat kereta Ford tu) pernah menulis berkaitan Yahudi
tahun 40an
atau 30an dulu dalam bukunya "International Jew" (tak Silap saya).

Unsur
Yahudi begitu tebal dalam masyarakat kita tapi kita tak nampak. Paling nyata,
rokok yang orang kita hisap tu. Setiap satu
batang itu ada saham kepada puak Yahudi. Tak de kilang rokok yang
bukan Yahudi punya. Sapa yang hendak berenti merokok, ambil ni sebagai iktibar.
Yahudi punya kerja, baru letak bola sebijik, 70 ribu Melayu tak sembahyang kat
stadium Shah Alam. Belum kira yang kat rumah lagi.

Bab Kristian, lebih terancang, lebih
terperinci lagi. Semenjak kalah dalam perang salib terakhir, iaitu
dalam pemerintahan King entah apa nama ke 6 yang terakhir. Sebelum dia mati, dia
telah berwasiat dan wasiatnya ada ditulis dengan emas di
London . Dia berkata: "Kepada semua pemimpim-pemimpin Kristian, kita hari
ini telah melakukan kesilapan besar, kita berperang dengan tentera Islam dengan
pedang, bukan berperang dengan akidah yang ada pada mereka. Sebab tu Islam
menang walaupun 30 ribu tentera mereka dengan 300 ribu tentera kita, mereka
tetap menang sebab mereka (orang Islam) berperang kerana nak mati. Kita perang
untuk hidup. Oleh itu, hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan peperangan
ideologi, fahaman dan budaya keatas orang Islam."

Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu mati, 1492, kerajaan
Islam Andalusia
yang paling agung pada masa itu tumbang di tangan Kristian. 1511
kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu, tumbang kerajaan
Islam Pattani . Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan Islam Kedah .
Tak lama lepas tu,tumbang kerajaan Islam Mindanao .Lepas tu kerajaan
Islam Acheh... semuanya satu demi satu.

Macamana benda ni boleh terjadi?

Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada 3G. GOSPEL,GOAL, GLORY .
Pertama kitab dia,
kedua kekayaan kita, ketiga menang terhadap Islam. Kalau kita tengok sejarah,
Alfonso De Albuqueque bukan datang ke Tanah Melayu bawa tukang masak sebab nak
rempah kari kita. Dia bukan makan kari, di a datang bawa mubaligh Kristian
Francis Xavier (kalau saya tak silap eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian.

Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?

Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian
yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah "garam dan ragi". Garam
sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi
kayu. Waktu siang asalnya ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi
bentuk ubi kayu tapi sebenarnya tapai. Maksudnya, dia kekalkan orang
Melayu dengan identiti Islam. Hakikatnya
kehidupan kita bukan cara Islam lagi . Cara inilah yang Rasulullah SAW
kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali
kata macam semut hitam atas batu hitam di malam
gelita tu.

Pertama, melalui sistem pendidikan. Di Malaysia, macam-macam sekolah
dengan nama mubaligh
Kristian. Convent itu, Saint ini..Menurut satu petikan seorang
mubaligh Kristian pada masa itu yang
ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada
mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan
pendekatan garam dan ragi". Pendekatan seperti ini tidak memerlukan
seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan
yang dituntut oleh agamanya. Sebaliknya orang tersebut hendaklah
digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap
ujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu
(Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian
nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi.
Dirasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan
bersifat
formalistik.

Pendekatan begini telah memperlihatkan kebaikannya. Lantaran ia tidak
menganjurkan ahli Melayu
tadi menjadi ahli baru Kristian yang formal, menyendiri terpisah dari
masyarakatnya. Sebaliknya ia memberi laluan agar dapat dimasukkan
semangat dan ajaran Jesus bagaikan sebutir
ragi yang bertindak dengan proses penapaiannya ke atas seluruh
masyarakat Melayu seluruhnya.

Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan revolusi , justeru itu
nanti,dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan memperolehi satu
Kristian muslim Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian muslim
Melayu sejati.. "Sebenarnya dia ingin. Akan datang
suatu masa nanti, orang Melayu sendiri tanpa dipaksa-paksa akan buat
revolusi untuk menjadi Kristian. Cara kebajikan pulak... Hari ni sapa
tak kenal kelab rotary yang cuci buah pinggang,kelab lion, bulan sabit
merah, Saint John's Ambulans, sapa tak kenal palang merah. Mereka
masuk dengan cara menghidupkan sekularisme. Sekularisma adalah satu
cara mengasingkan agama daripada kehidupan. Itulah kita hari ni
mengasingkan Islam daripada kehidupan dunia. Cara lain adalah dengan
menghidupkan maksiat. Kita kena ambil tindakan samada dengan tangan,
dengan
mulut, atau paling lemah sekali, dengan hati.
Bangun malam buat sembahyang hajat agar kita semua diselamatkan dari
fitnah besar ini.
Paling kurang pun, fowardkan email ni kepada saudara kita yang lain
yang tak tahu menahu tu. Kita kena peka. Ini semua tanggung jawab kita
semua.

Akhir sekali,
email ini tiada kena mengena dengan ceramah
nak berkempen politik atau apa saja. Sekadar meniupkan semangat
perjuangan dalam diri kita yang mengaku Islam ini. Ni lah masanya kita bangkit
pertahankan agama Islam sebelum terlambat.

#kawan-kawan yang dikasihi, tolong forwardkan
email ini untuk pengetahuan dan tindakan kita semua sebagai orang Islam agar
perkara ini boleh dijadikan iktibar dan benteng untuk kita
mempertahankan akidah
kita yang telah di Islamkan atas tiket keturunan dimana dengan sebab ini kita
telahpun mendapat banyak rahmat dan belas ihsan dari Allah tanpa perlu melalui
hidup Sebagai seorang yang terpesong dari ajaran-Nya dan sentiasa mencari-cari
jalan yang betul.

Di harap rahmat Allah dan doa-doa para
waliullah dapat melindungi kita sehingga kita kembali ke sisi-Nya. Sementara
itu, berhati-hatilah dalam apa jua yang kita lakukan dan sentiasa beringat
kepada Allah.

Tuesday, September 21, 2010

Ultimate Rejection Letter

Herbert A. Millington
Chair - Search Committee
412A Clarkson Hall, Whitson University
College Hill, MA 34109

Dear Professor Millington,

Thank you for your letter of March 16. After careful consideration, I
regret to inform you that I am unable to accept your refusal to offer me
an assistant professor position in your department.

This year I have been particularly fortunate in receiving an unusually
large number of rejection letters. With such a varied and promising field
of candidates, it is impossible for me to accept all refusals.

Despite Whitson's outstanding qualifications and previous experience in
rejecting applicants, I find that your rejection does not meet my needs at
this time. Therefore, I will assume the position of assistant professor
in your department this August. I look forward to seeing you then.

Best of luck in rejecting future applicants.

Sincerely,
Chris L. Jensen

Monday, September 20, 2010

Peringatan Kiamat

Ni ak dapat pn dari org...wallahuallam~sekadar wat renungan

Begini ceritanya... . Sahabat saya tu seorang guru di salah sebuah sekolah di Malaysia. Sahabat saya tu mempunyai seorang kawan Cina yang sama mengajar macam dia. Kawan Cinanye kata , dia telah terbaca berita di akhbar Cina baru-baru ini yang mengatakan ada seorang bayi cina baru saja lahir dalam keadaan mulutnye seperti berjahit tapi takdelah kesan jahit. Cuma mulutnye tertutup rapat. Jadi doktor bersepakat
untuk membedah bayi Cina tersebut. Ketika dalam pembedahan, mulutnye berjaya dibedah tapi ada sesuatu yang amat memeranjat yang berada di dalam mulut bayi tersebut... ... ... ... .. Nak tahu ape dia ??


Doktor yang membedah bayi tersebut telah menemui sehelai kertas kecil yang di dalam kandungannye bertulis dalam
tulisan cina..nak tahu tak ape kandungannye Didalam kertas tersebut telah menyebut dalam tulisan cina yang berbunyi "Ingatlah wahai manusia, sesungguhnye Hari Kiamat akan menjelma tidak lama lagi"



Maka terperanjat lah doktor cina tersebut sebab bayi tersebut
memang sejak dilahirkan memang mulutnye tertutup. Jadi tiada bukti mengatakan ada orang yang meletakkan kertas kecil tersebut. Jadi memanglah terbukti bahawa kuasa Allah Yang Maha Besar menciptakan bayi tersebut sedemikian rupa untuk memberi maklumat kepada manusia tentang ketibaan hari kiamat..


Sesungguhnye Allah Maha Bekuasa untuk memberikan agar bertaubat. Jadi sesungguhnye Allah sebenarnye masih sayangkan kita keranatelah memberi maklumat tersebut...


Adakah anda percaya ?


Dalam keadaan ini, cuba kita renungkan pada zaman Rasullulah
s.a.w Allah telah memberikan petunjuk kecil tentang tanda-tanda hari kiamat sejak zaman nabi-nabi dulu lagi. Contonhnye lelaki kawin sama lelaki. Begitulah sebaliknye. Dan di dalam Al-Qur'an sendiri telah mengatakan bahawa tanda-tanda hari kiamat ialah apabila orang Islam sendiri yang membenci Islam dan menentangnye. Ini telah terbukti pada zaman sekarang di Negara kita.


Jadi secara amnye... sebenarnye hari kiamat akan menjelma tidak lama lagi tapi kita tak tahu bila. Cuma rasullullah ada menyebut hari kiamat akan datang pada hari Jumaat tapi tak tahu bila... ... ... ..Tapi kita hairan kenapa akhbar melayu tiada berita ini. Ini adalah disebabkan pemerintah tak mahu akan menjadi kecoh di negara ! ini. Jadi sama-samalah kita renungkan bersama sesungguhnye berita itu adalah merupakan satu bonus daripada Allah terhadap manusia agar bersiap sedia... ..untuk menanti ketibaan hari kiamat... ... ... ... ... ... ..


Seperkara lagi ialah berkenaan salah satu tanda kiamat iaitu
akan berlaku gempabumi di tiga tempat ... .timur tengah, barat dan timur. Waktu itu baru Turki dan Taiwan. Tup..tup..Mexico di landa gempabumi yang dasyhat juga seminggu. Dan Allahyarham Ustaz Taha pernah berkata sekitar lima tahun lepas salah satu tanda kiamat akan berlaku kekecohan di Indonesia dan Turki. Sama sama kita renungkan... bukt! inya jelas makin nyata dari hari ke hari... .sabarlah menanti... ..sekian


Ini adalah keratan email yang dihantar oleh seorang rakan
kepada saya..oleh itu menjadi tanggungjawab saya untuk edarkan pada semua.. sekian..Notis dlm Mulut Bayi (pernah disiarkan di sebuah akhbar berbahasa Cina)

Sunday, September 19, 2010

Beautiful Hadith

Rasulullah (Sallallahu alaihe wasallam) said: 'When a man dies and his relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by his head. When the dead body is shrouded, that man gets in between the shroud and the chest of the deceased.
When after the burial, the people return home, 2 angels, Munkar and Nakeer(names of two special Angels), come in the grave and try to separate this handsome man so that they may be able to interrogate the dead man in privacy about his faith. But the handsome man says, 'He is my companion, he is my friend. I will not leave him alone in any case. If you are appointed for interrogation, do your job. I cannot leave him until I get him admitted into Paradise '.
Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an, which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and Naker, you will have no grief.'
When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding filled with musk..
Rasulullah (Sallallahu alaihe wasallam) said: 'On the Day of Judgement, before Allah, no other Intercessor will have a greater status than the Qur'an, neither a Prophet nor an angel.'
Please keep forwarding this 'Hadith' to all ....because
Rasulullah (Sallallahu alaihe wasallam) said:
'Pass on knowledge from me even if it is only one verse'.
May Allah bestow this favour on all of us.

AAMEEN
Assalamu Alaikum

Sunday, August 15, 2010

Bazar Ramadhan Jasin dilanda Taufan


Takziah diucapkan kepada semua peniaga bazar ramadhan Jasin yang terlibat dalam kejadian ribut pada petang Jumaat lalu.


Aku mendapat berita ni selepas membaca NST pada pagi sabtu lalu...


Pagi tadi call Umi, Umi tanye tau tak pasal berita ni...


Fuh naseb bek bace paper smalam, tau la jugak sket2..


APakah hikmah di sebalik Barakah Ramadhan, disusuli, hujan rahmat dan ribut ganas di Jasin, tanah tumpahku...


Untuk sesiapa yang nk tahu lebih lanjut mengenai berita tersebut boleh baca di SINI

Di bawah ade sedikit video amatur daripada YouTube mengenai ribut tersebut





Dalam video ni korang boleh tgk camne khemah2 tu boleh terbang. Sangat dahsyat.



Turut dipaparkan dalam Berita RTM TV1


Selepas Kejadian

Friday, August 6, 2010

Golongan yang dijamin masuk syurga

Semalam semasa mendengar Radio Ikim Deejay radio menyelitkan beberapa info seperti pada tajuk posting kali ini. Antara golongan tersebut adalah:
  1. Al Muttaqin (Orang yang bertakwa)
  2. Al Mujahidin (Orang yang berjuang di jalan Allah)
  3. Orang yang mentauhidkan Allah
  4. Orang yang membaca ayat Kursi selepas solat fardhu.
  5. Orang yang beristigfar pagi dan petang
  6. Orang yang mendapat haji Mabrur.
  7. Pemimpin yang memerintah dengan Adil
  8. Orang yang hafaz al-quran
  9. Orang yang mengundurkan diri daripada bertengkar
  10. Isteri yang meninggal dunia dalam keredhaan suami.

p/s: Ada 12 sebenarnya yang diberi tahu oleh DJ tapi sempat salin 10 je. DJ lain kali tolong slow2 sket ye..huhu..Semoga kita tergolong dalam golongan ini dan masuk ke syurga. Amiiin... Ya Allah aku tidak layak masuk ke syurga mu namun tak upaya menahan siksa neraka mu...

Sunday, August 1, 2010

Fan nearly grab the World Cup, not shown on TV

Happens after Cannavaro put the World Cup
But i never see it on TV ...what if the mad fan manage to grab the world cup and run away? LOL




































Saturday, July 31, 2010

Bihun vs Mee

Bihun sangat cemburukan mee. Walau duduk di rak bersebelahan di supermarket, mereka tak pernah bertegur sapa. Malah bihun sering mempersendakan mee di depan umum, "Dasar si kuning gemuk... ingat orang suka sangat kat dialah tu!" hari-hari berlalu... namun mee buat derk aje dengan segala kerenah dan hinaan bihun.

Sehingga satu hari pekerja supermarket mengalih rak mee ke tempat lain. bihun gembira kerana tidak lagi melihat musuh tradisinya.

Hari berikutnya rak baru diletakkan di sebelah bihun, rak spaghetti. Bihun rasa marah dah berteriak; "Hoi, si kuning gemuk! jangan fikir ko buat teknik rebonding camtu aku tak kenal ko!!!"

Friday, July 30, 2010

Warga Australia tidak tahu berbahasa Melayu

Micheal warga Australia tidak boleh berbahasa Melayu telah
berhijrah ke Malaysia...

Semasa berhijrah ke Malaysia teman-temannya mengajar dia untuk
berkata "kuih donut dan kopi" dalam bahasa Melayu agar ia dapat
memesan makanannya sendiri.

Keesokan harinya, Micheal masuk ke sebuah warung.

"Nak makan apa?" tanya pelayan.

"Kuih donut dan kopi," kata Micheal.

Kerana hanya itu yang dapat dikatakannya, ia terpaksa memakan kuih
donut dan kopi setiap hari selama satu
bulan. Ketika dia mengeluh pada teman-temannya, mereka mengajar
pula untuk mengucapkan "roti daging".

Dengan berbekal tambahan kata-kata barunya, Micheal masuk ke
restoran dan terus memesan,

"Roti daging."

"Ayam atau Lembu?" tanya si pelayan.

"Kuih donut dan kopi," kata Micheal.

kui3..

Thursday, July 29, 2010

Teknologi Malaysia VS Amerika VS Jepun

Pada sebuah pertemuan antara Menteri Teknologi Sedunia di Langkawi. Menteri Jepun, Amerika Syarikat (AS) dan Malaysia sedang ‘mengeteh’.

Menteri Jepun : Kalau anda ke Jepun, anda gali tanah kami, baru saja sampai 7 meter, anda akan temukan banyak chip, rangka-rangka besi, papan sirkit elektronik dan lain-lain. Ini menunjukkan bahawa sejak zaman nenek moyang, kami bangsa Jepun sudah mengenal teknologi robot.

Menteri AS : Kalau anda ke Amerika, anda gali tanah kami, baru saja sampai 3 meter, anda akan temukan jejak-jejak radioaktif. Ini adalah petanda bahawa sejak zaman dahulu kala, kami bangsa Amerika sudah mengenal teknologi nuklear.

Menteri Malaysia : Oleh kerana tuan-tuan sedang di Malaysia, saya persilakan tuan-tuan untuk menggali di sini biar tahu ada apa di bawah tanah kami.

(Dipanggillah 2 orang tukang untuk segera menggali tanah. Setelah kedalaman 70 meter, ke-2 tukang naik ke atas lagi)

Menteri Malaysia : Apa korang jumpa ?
Tukang gali : Tidak ada apa-apa
Menteri Malaysia : Ada KABEL TELEFON tak di bawah sana ?
Tukang gali : Takde Dato’..

Menteri Malaysia : (sambil ‘menjeling kerek’ ke menteri Jepun dan Amerika) Itulah petanda bahawa kami bangsa Malaysia, sejak zaman purbakala, sudah mengenal teknologi WIRELESS!

Thursday, July 15, 2010

Nak Makan kat Kedai Mamak?

Semalam aku dpt emel daripada Umi yang amat mengecutkan perut aku... Kebetulan selepas balik daripada pasar malam, afiq dan jaf bercerita mengenai Mapley (Kedai Mamak).

Ini adalah emel yang dihantar Umi.. -->

Ambil Pekerja Asing Tamparan Hebat Bakal Berlaku


Sebagaimana semua sedia maklum, saya mempunyai ramai pelanggan. Pagi
tadi saya telah berborak mengenai penyakit-penyakit 60-an bersamanya.

Uncle M: Tahu tak sekarang ini penyakit-penyakit macam batuk kering
(TB), sifilis, hepatitis B & C, kudis, sakit-sakit kulit, sakit mata
merah dah datang balik ke Malaysia.

Hanief: Saya tak berapa pasti pula.

Uncle M: Saya ni selalu berkumpul dengan kawan-kawan, ada yang doktor,
peguam, NGO sana-sini. Semua profesional. Semua akan bawa topik isu
semasa untuk dikongsi. Salah satunya ialah isu penyakit ni.

Hanief: Yang saya tahu, penyakit-penyakit tu popular zaman datuk dan
nenek saya dulu. Negara kita masa 60-an tak cukup bersih dan
ubat-ubatan lagi.

Uncle M: Tahu tak mana puncanya?

Hanief: ...

Uncle M: Kedai Mamak.

Hanief: Haha... Kedai Mamak?

Uncle M: Memang orang gelak berdekah-dekah bila saya cakap kedai Mamak.

Hanief: Tapi kenapa dengan Mamak?

Uncle M: Bukankah diorang guna pekerja asing dari India ? Ada yang
bawa penyakit TB, paru-paru dan macam-macam lagi. Lepas itu dia pun
potongkan roti canai kau.

Hanief: Hahahaha...

Uncle M: Ada kawan saya seorang kena satu penyakit pelik lepas makan
di kedai Mamak. Bila jumpa doktor, kata doktor bukan TB, tapi sakitnya
serupa TB, tanda-tandanya seperti TB. Akhirnya, doktor itu sahkan yang
virus TB itu dah lalui proses mutasi. Jadi, ini satu penyakit baru.

Hanief: Dah pulih ke dia?

Uncle M: Doktor tak ada ubat lagi. Macam tu juga.

Hanief: Seram juga dengar ni. Memang pendatang asing ni tak ada
pemeriksaan kesihatankan?

Uncle M: Mana ada. Datang naik kapal terbang pun tak ada. Itu yang
naik tongkang? Lagilah!

Hanief: Baru-baru ni kerajaan nak jadikan Malaysia sebagai pusat
transit pelancongan, tak payah guna visa.

Uncle M: Itu semua mengarut. Konon singgah Malaysia transit lawat
sekejap. Tapi penyakit dia? Siapa tahu?

Hanief: Ada kemungkinan ke dia hilang pergi cari kerja.

Uncle M: Apa pula tak boleh? Mula-mula datang naik kapal terbang.
Lepas tu tak nak naik kapal terbang. Nak duduk cari kerja pula. Itu
yang Indonesia datang naik tongkang. Siapa boleh kawal?

Hanief: Betul juga. Orang kita sendiri yang undang padah ambil pekerja
asing ni. Kedai Mamak memang suka ambil pekerja asing.

Uncle M: Tahu pun. Saya dah lama tak makan kedai Mamak. Sebab pekerja
asing itu mana ada dapat suntikan Polio, TB, BCG dan lain-lain. Orang
Malaysia ada semua tu. Sekarang saya makan di kedai Melayu saja. Tapi
itu pun saya tanya, ada tak pekerja Indonesia . Kalau ada saya tak
makan. Buat apa saya bayar untuk dapat penyakit?

Hanief: Betul juga tu. Tapi bolehkah kerajaan buat syarat tengok rekod
kesihatan. Atau pun beri suntikan?

Uncle M: Suntikan boleh kita beri. Tapi kosnya siapa nak tanggung?
Tahu tak yang datang ke Malaysia ni lebihnya yang bawa penyakit
daripada bawa untung? Katakan negara kita dapat untung RM10 juta
setahun. Tapi kita nanti terpaksa belanja RM100 juta untuk basmi
penyakit yang dibawa pendatang asing.

Hanief: Logik juga ya?

Uncle M: Nak buat untung ke? Nak kumpul penyakit? Jadi kau
fikir-fikirkanlah lepas ni.

Hanief: Ini kali pertama saya dengar. Kalau dahulu, paling hebat pun
cerita Mamak rendam seluar dalam.

Uncle M: Itu cerita biasa. Konon nak bagi laris dan sebagainya. Tapi
penyakit ni boleh terbang melalui udara, air dan serangga. Ada satu
restoran Mamak tu siap gantung kalimah Allah S.W.T dan Muhammad S.A.W.
Siap pasang ayat Quran lagi. Rupa-rupanya India . Ayam ambil dari
pembekal Cina tak sembelih pun. Pembekal Melayu mahal. Kemudian sayur,
kadar racun serangga dia tinggi.

Hanief: Itu saya pernah dengar. Orang Bangladesh buat pendapatan
sampingan dengan tanam sayur tepi pusat pelupusan sampah. Lepas itu
jual di pasar.

Uncle M: Air pun boleh menyebabkan kematian juga. Sebab air kita ada
klorin. Klorin ni boleh buat kita mati. Bagi arnab ke ikan, pasti
boleh mati. Kalau manusia mungkin pening-pening saja. Kemudian telan
Panadol. Panadol ni dia tipu otak kita saja. Sakit masih ada, tapi tak
rasa.

Hanief: Painkiller ke?

Uncle M: Yalah! Sebab itu tak rasa sakit lepas makan. Semua instant.
Itu kalau tak silap dalam teh tarik tu, dia campur sikit serbuk daun
ketum. Itu yang lepas minum tu rasa pandang kejap jauh, kejap dekat.
Ramai orang suka teh tarik.

Hanief: Biar betul! Rasa macam Malaysia ni dah diprojekkan untuk
terima satu peperangan dalam bentuk bawaan penyakit. Macam warga Red
Indian di Amerika dulu.

Uncle M: Itulah. Ada pelbagai andaian. Kita ramai yang suka makan di
kedai Mamak. Sebab? Sama-sama Islam. Kau fikir-fikirlah sendiri.

Hanief: Kenapa dalam berita tak ada laporan pun?

Uncle M: Kawan saya doktor pakar di Hospital Selayang. Kata dia,
kerajaan terpaksa rahsiakan. Dia tak nak orang Malaysia panik.
Bayangkan berapa juta pekerja asing ada di Malaysia ?

Hanief: Betul juga. Restoran Mamak pun berlambak dalam Lembah Klang.
Liana meninggal dunia akibat batuk kering
...akibat penyakit batuk kering di rumah keluarganya di Taman
Pangkalan Barat Mewah, Pasir Puteh di sini semalam.
from Kosmo! - Jan 28, 2010 2:59 AM

Amaran tibi
...jangkitan penyakit batuk kering atau tibi sekitar Lembah Klang
semakin membimbangkan apabila meningkat daripada 1,253 kes pada 2007
kepada 1,387 kes sepanjang 2008 dengan tujuh kematian.
from Harian Metro - Apr 4, 2009 10:28 AM

Ketua Biro Utusan Perlis meninggal dunia
...akibat penyakit batuk kering (Tibi).
from Utusan Online - Jan 8, 2009 10:23 AM

Hasil kajian INFORMM diiktiraf
...taun dan batuk kering.
from Harian Metro - Jun 10, 2008 11:46 AM

Kelonggaran eksport kera ditarik balik elak wabak
...batuk kering (TB) dan hepatitis.
from Berita Harian - Feb 2, 2008 10:27 AM

Bekas polis derita sakit
...akibat penyakit batuk kering dihidapinya sejak enam tahun lalu
menyebabkan kerosakan paru-paru.
from Berita Harian - Jan 24, 2008 9:49 AM

Tiga peratus warga asing bawa penyakit
...batuk kering, sifilis dan Hepatitis B serta C, setiap tahun.
from Berita Harian - Dec 3, 2007 1:11 AM

Tiga peratus warga asing bawa penyakit
...sifilis dan Hepatitis B serta C, setiap tahun.
from Berita Harian - Dec 3, 2007 1:11 AM

4,000 pendatang bawa sifilis
...kelamin jenis sifilis apabila diperiksa semula dalam saringan
kesihatan selepas sebulan berada di negara ini, sepanjang tahun lalu.
from Harian Metro - Nov 14, 2007 9:40 AM

2,571 mati dalam penjara, pusat tahanan
...depoh tahanan pendatang tanpa izin, meninggal dunia akibat pelbagai
penyakit sejak 1999 sehingga tahun lalu.
from Berita Harian - Mar 24, 2009 9:04 AM

Pendatang hidap HIV dihantar pulang
...menghidap pelbagai penyakit kronik termasuk HIV selepas menjalani
pemeriksaan kesihatan sebaik tiba di negara ini.
from Harian Metro - Nov 23, 2007 10:01 AM

Wednesday, July 14, 2010

Pulangkan (versi hutang)

(Ex-Student)
Sedikit bunga yang menggoda
Sekadar dipandang usah dibayar
Kau pasti tak percaya
Duitku bukan untukmu sayang

(Pegawai PTPTN)
Tiada kusangka kau sungguh kejam
Kau peram hutang yang kau pinjam
Namun takkan bahgia kehidupanmu
Bila engkau berkonvo
kau milikku

Pulangkan hutang-hutangmu-(Pegawai PTPTN)

Oh hentikanlah menghantuiku-(Ex-Student)

Oh pulangkan oh pulangkanlah padaku-(Pegawai PTPTN)

Kupulangkan semua hutangku-(Ex-Student)

Yang dikau peram tanpa relaku-(Pegawai PTPTN)

Bebaskanlah maafkan daku oh kasih-(Ex-Student)

(Pegawai PTPTN)
Tiada kemaafan di sini
Kau hutang tanpa bayar sesen lagi
Akan ku jejakimu kemana jua
hingga akhir nyawa..

Sunday, July 11, 2010

Lesunya Amalan Solat Subuh Berjemaah Di Masjid Negeri ,Ipoh

esunya Amalan Solat Subuh Berjemaah Di Masjid Negeri ,IpohDalam Islam amalan solat berjemaah amatlah digalakkan kerana dapat mengeratkan amalan silaturahim sesama umat Islam.Yang mana umat Islam dapat berinteraksi sesama mereka disamping menunaikan ibadah fardu pada Illahi. Yang mana terdapat hadis yang menyatakan sesiapa yang bersembahyang berjemaah, nescaya Allah pertingkatkan amalannya 27 kali darjat melebihi dari amalan solat secara bersendiriaan.
Tetapi dewasa kini amalan bersolat jemaah makin dilupakan orang, terutama solat berjemaah pada waktu subuh. Kalau dilakukan cuma pada solat jumaat sahaja . Kecuali pada mereka yang mengutamakan solat berjemaah tanpa mengira tempat dan waktu. Apatah lagi pada mereka yang sering menetap di hotel-hotel atau yang sering bekerja atau menonton TV hingga lewat malam.

Tetapi yang peliknya disekitar bandaraya Ipoh yang saya lawati pada pukul 4.30 pagi (14hb November 2005) sekembali dari arah selatan menuju keutara, didapati pusat-pusat siber kafe dan restoran mamak di Ipoh Jaya yang dibukak 24 jam masih lagi sesak dengan pengunjungnya.Tak tahu lah saya akan tempat-tempat seperti pub atau disko yang banyak bertaburan dibandaraya Ipoh.

Sengaja saya mencari restoran mamak untuk mencari sesuap rezeki untuk berpuasa sunat pada hari Isnin disamping menambahkan bilangan puasa 6 yang baru memasuki puasa hari yang ke 4. Dapat juga memakan sekeping roti canai disamping teh tarik sebagai amalan bersahur sebelum berpuasa. Selepas makan dan minum saya menuju ke Masjid Negeri , Ipoh sambil memerhati arah jam yang menunjukkan pukul 5. 15 pagi.

Dalam hati berdebar-debar juga memohon pada Allah agar dapat berjumpa dengan Mufti Perak yang terkenal Dato Harussani, mana tahu mudah-mudahan beliau sanggup berlapang dada bersolat jemaah di Masjid Negeri Ipoh! Juga dapat melihat pelajar-pelajar Hafiz yang menuntut atau membuat latihan amali di Masjid Negeri. Tetapi alangkah hampanya bila sampai dekat sana tidak ramai manusia yang ada, kecuali seorang dua termasuk Pak Guard yang sedang menyalin kain mungkin sebagai persiapan untuk solat berjemaah waktu subuh.

Selebihnya hanya melihat pelawat-pelawat masjid yang masih lagi tidur berdengkur sebagai tanda beriktikaf ditingkat bawah masjid yang mempunyai lapisan 2 tingkat tersebut. Terus mengambil wuduk untuk menunaikan solat sunat tahiyatul masjid sebelum kedatangan azan subuh. Bila naik ketingkat atas waktu jam menunjukkan pukul 5.30 pagi. Tiada siapa pun yang terdapat di tingkat atas tetapi lampu sudah dihidupkan dan alat penghawa dingin sudah beroperasi.

Sebentar kemudian bila masuk waktu solat, datang bilal untuk mengalunkan azan subuh. Selesai azan masih lagi tak ramai yang bersolat sunat Qabliyah subuh, sementara batang hidung Mufti tidak juga kelihatan. Mungkin beliau bersolat subuh dimasjid lain atau dikediaman rumah beliau. Hanya Allah jua yang tahu! Tiba masa untuk bersolat subah hanya didapati lebih kurang 15 orang sahaja yang datang untuk bersolat subuh. Termasuk Tok Imam dan bilal! Makmum hanya dalam satu saf sahaja! Itu pun tidak penuh!

Di Masjid Negeri yang punya besar dan seluas 2 tingkat yang rasa-rasa mampu memuat sehingga 3 ribu orang hanya didatangi oleh oleh 13 orang makmum! Tidak termasuk Tok Imam dan bilal yang yang datang menjalankan tugas mereka!!

Mana perginya program Rakan Masjid? Program Ziarah Masjid? Program Mengimarah Masjid? Mungkin tidak sehebat publisiti Program Kempen Ziarah Hotel oleh Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan sehingga ramai umat Islam yang tinggal dihotel lebih selesa tidur lena di katil yang empok dan solat subuh bersendirian daripada solat subuh berjemaah di Masjid! Atau orang-orang Kaya Islam sekitar Ipoh lebih selesa beradu dengan pasangan masing2 daripada bangkit awal mengerjakan solat subuh secara berjemaah!

Mungkin disekitar masjid negeri, tidak terdapat kediaman umat Islam, tetapi lokasinya terletak bertentangan dengan Balai Polis Trafik,belum dikira lagi terletak berhampiran dengan Stesyen Keretapi dihadapannya, Wisma Perbadanan Kemajuan Negeri Perak, Mahkamah Seksyen dan Mahkamah Tinggi dan agak jauh sedikit terletak Pejabat Agama Islam dan Bank Islam. Dan sesayup mata memandang lagi terletak Pejabat Kerajaan Negeri yang tersergam indah tidak sampai 1 kilometer dari Masjid Negeri! Atas sedikit Pejabat badan Pencegah Rasuah atau BPR.

Takkan lah kesemua umat Islam terutama kakitangan kerajaan yang bertugas berhampiran dengan Masjid Negeri tidak mampu untuk memakmurkan atau mengimarahkan masjid? Apahkah fungsi kedatangan mereka kebandaraya Ipoh setakat untuk mencari rezeki untuk memenuhi tuntutan hawa nafsu dengan melupakan sekali fungsi masjid?

Atau pehak Mufti yang terlupa untuk menurunkan hulubalangnya atau laksamananya untuk turun padang bagi mengisi program manusia sebagai khalifah Allah dimuka bumi ini di masjid! Nampak sangat pehak berkuasa agama lalai dalam menjalankan tugas untuk mengejutkan penduduk bandaraya Ipoh agar mengimarahkan masjid!

Nampaknya masjid hanya berfungsi sebagai tempat untuk bersolat jumaah dan tempat mengakad nikahkan pasangan Islam. Tetapi tidak sebagai tempat manusia untuk mengabadikan diri pada Allah. Masjid hanya dijadikan tempat memohon pertolongan seperti dalam kes Tsunami di Aceh. Tetapi bila mana manusia sudah senang lenang, mereka mudah lupa daratan,mereka lupa pada Tuhan. Kalau nak ingat Tuhan pun lebih senang secara bersendirian. Mungkin setakat memenuhi fungsi hablumminallah ( hubungan manusia dengan Tuhan) tetapi tidak dalam fungsi habluminanas ( hubungan manusia sesama manusia)

Orang-orang masjid seperti Tok Imam, bilal dan Tok Siak tak kira lah samada makan gaji atau sukarela hanya didekati terutama menjelangnya waktu kematian seperti mandi jenazah, bersolat dan upacara pengkebumian sahaja. Tetapi sementara hayat dikandung badan atau masih hidup siang dan malam bergelumang dengan dosa seperti pergaulan bebas dan 1001 kerja-kerja kemungkaran. Masjid hanya didekati pada masa dekat nak mati sahaja.

Apakah manusia masih lagi tidak mahu menginsafi diri mereka lagi?Sama-samalah kita tunggu program terbaru dari Mufti Perak dalam usaha menarik minat umat Islam untuk mengimarahkan masjid seperti Program Mengenal Pada Tuhan, Program Cinta pada Tuhan, agar manusia berlumba-lumba mengerjakan solat jemaah terutama pada waktu Subuh kerana rindunya mereka pada Tuhan dan takut pada neraka. Terutama pada Masjid Negeri yang terletak di Ipoh, Perak!!

Wassalam.

Moderator SiberMelayu

Friday, July 9, 2010

Just A Mom

A woman, renewing her driver's license at the County Clerk 's office, was asked by the woman recorder to state her occupation.

She hesitated, uncertain how to classify herself.

"What I mean is, " explained the recorder,
"do you have a job or are you just a ....?"

"Of course I have a job," snapped the woman.

"I'm a Mom."

"We don't list 'Mom' as an occupation,
'Housewife' covers it,a?
Said the recorder emphatically.

I forgot all about her story until one day I found myself
In the same situation, this time at our own Town Hall.
The Clerk was obviously a career woman, poised,
Efficient, and possessed of a high sounding title like,
"Official Interrogator" or "Town Registrar."

"What is your occupation?" she probed.

What made me say it? I do not know..
the words simply popped out.
"I'm a Research Associate in the field of
Child Development and Human Relations."

The clerk paused, ball-point pen frozen in midair and
looked up as though she had not heard right.

I repeated the title slowly emphasizing the most

significant words.
Then I stared with wonder as my pronouncement

was written, in bold, black ink on the official questionnaire.

"Might I ask," said the clerk with new interest,
"just what you do in your field?"

Coolly, without any trace of fluster in my voice,
I heard myself reply,
"I have a continuing program of research,
(what mother doesn't)
in the laboratory and in the field,
(normally I would have said indoors and out).
I'm working for my Masters, (first the Lord and then the whole family)
and already have four credits (all daughters).
Of course, the job is one of the most demanding

in the humanities, (any mother care to disagree?)
and I often work 14 hours a day, (24 is more like it).
But the job is more challenging than most

run-of-the-mill careers and the rewards are more

about the satisfaction rather than just money."

There was an increasing note of respect in the

Clerk's' voice as she completed the form, stood up,

and personally ushered me to the door.

As I drove into our driveway, buoyed up by my

glamorous new career, I was greeted by my

lab assistants -- ages 13, 7, and 3.
Upstairs I could hear our new experimental model,
(a 6 month old baby) in the child development program,
testing out a new vocal pattern.

I felt I had scored a beat on bureaucracy!
And I had gone on the official records as someone

more distinguished and indispensable

to mankind than "just another Mom."
Motherhood!

What a glorious career!
Especially when there's a title on the door..


Does this make
grandmothers
"Senior Research Associates in the field of Child Development and Human Relations"
And
great grandmothers
"Executive Senior Research Associates?"
I think so!!!

I also think it makes
Aunts

"Associate Research Assistants."

Thursday, July 8, 2010

Lawaksz Sempuiiii

SAM: Kenapa kamu cakap minum susu segar boleh bawa maut?
DOL: Sebab semalam semasa aku tengah minum,lembu tu terajang aku. Nasib baik tak mati.

------------------------------------------------------

SAM: Apasal ko marah kat tokey kedai 2 Ringgit tu?
DOL: Sebab dia tipu. Aku beli 3 barang dia mintak 6 ringgit. Kata kedai 2 Ringgit

------------------------------------------------------

SAM: Kau kata binatang peliharaan kau mati lemas? Mana kau tau dia mati lemas?
DOL: Sebab aku bela ikan emas. aku jumpa ia mati dalam air!

------------------------------------------------------

SAM: Semalam aku nampak hantu!
DOL: Uih! kau terkejut tak?
SAM: Taklah.... hantu tu yang terkejut tengok aku.
DOL: Mana kau tahu?
SAM: Aku tengok muka dia pucat semacam jer....

------------------------------------------------------

SAM: Apasal kopi yang kau buat ni rasa masin?
DOL: Gula dah habis!
SAM: Yang kau pergi campur garam apasal?
DOL:Kan aku kata, sebab gula dah habislah

------------------------------------------------------

SAM: Aku tengok kau beberapa hari ini "candle light dinner" dengan bini kau, mesti dia suka.
DOL: Dia marahlah. Aku lupa nak bayar bil elektrik, api rumah aku dah kena potong!

------------------------------------------------------

SAM: Aku ada AIDS? mana ada...
DOL: Aku baca 1 dari 10 orang kat Negara ni ada aids. Aku dah tanya 9 orang, semua tak ada aids, kau orang ke 10, tak payah tanya, aku dah tahu...

------------------------------------------------------

SAM: Dol, aku dengar bunyi batuk kau makin teruk!
DOL: Iya ke? kalau macamni aku kena banyak berlatih agar dapat batuk dengan lebih baik lagi.

------------------------------------------------------

SAM: Dah dua kali perompak yang sama datang merompak kedai kita.
DOL: Tu lah aku dah cakap kat kau,jangan pasang signboard "SILA DATANG LAGI"

Thursday, June 10, 2010

Abu Ubaidah Al Jarrah

Setiap orang pasti menpunyai idola masing masing. Idola sepatutnya merupakan orang yang boleh dicontohi dan membimbing kita ke jalan yang lurus.

JIka ditanya pada kebanyakan orang, siapakah idola anda? Pasti mereka menjawab, idola saya adalah Nabi Muhammad. Tidak salah salah untuk kita memilih selain idola kita asalkan mereka memberikan contoh dan perwatakan yang mulia.

Semasa Rasulallah masih hidup terdapat sepuluh orang yang telah dijamin syurga, antaranya adalah Abu Ubaidah Al Jarrah. Mungkin kita jarang mendengar nama ini berbanding Abu Bakar, Umar, Usman atau pun Ali.

Oleh itu marilah kita bersama sama mengenali siapakah dia orang yang bernama Abu Ubaidah Al Jarrah ini.

  • Nama penuh: Amir bin Abdullah bin Jarrah.
  • Perwatakan: Kurus, bermuka ceria, rendah diri dan sangat pemalu.
  • Lahir di Mekah, di rumah keluarga suku Quraisy yang terhormat.
  • Beliau termasuk antara orang yang mula mula memeluk Islam.
  • Beliau memeluk Islam sehari selepas Abu Bakar As Siddiq
  • Beliau memeluk Islam bersama Arqam bin Abi Al Arqam dan Abdurrahman bin Auf ditangan Abu Bakar yang membawa mereka berjumpa Rasulallah.,
  • Nabi pernah bersabda "Setiap umat mempunyai orang kepercayaannya dan umat ini adalah Abu Ubaidah Al Jarrah"
  • Atas pengislaman ini bapanya menaruh dendam yang mendalam kepadanya dan berazam untuk membunuhnya.
  • Semasa perang badar, beliau dapat mengelak daripada dibunuh oleh bapanya.
  • Tetapi semasa perang Uhud, beliau tidak dapat mengelak daripada bersemuka daripada bapanya dan telah membunuhnya.
  • Ekoran itu Allah menurunkan firmannya dalam surah Mujadillah ayat 22.
  • Semasa keadaan kucar kacir dalam perang uhud, beliau mencari nabi untuk melindungi baginda dan mendapati pipi baginda luka akibat rantai besi penutup kepala baginda.
  • Abu Ubaidah mencabut rantai besi itu menggunakan gigi beliau sehingga gigi beliau tercabut. Kemudian Abu Ubaidah mencabut rantai besi yang satu lagi menggunakan gigi beliau juga sehingga mengakibatkan dua giginya hilang.
  • Rasulallah telah memberi gelaran "Gagah dan Jujur"
  • Pada suatu hari sekumpulan Kristian datang bertemu Rasulallah untuk meminta wakil daripada pihak muslimin supaya menjadi orang tengah untuk meleraikan pertengkaran.
  • Nabi menjawab, datanglah pada petang nanti, akan ku kirimkan orang yang jujur.
  • Kebetulan pada masa itu, Umar juga berada di situ dan ingin dirinya dipilih.
  • Selepas nabi selesai mengerjakan solat Zuhur, nabi memandangkan kebelakang dan pada waktu itu Umar meninggikan dirinya agar dapat dilihat Rasulallah. Kemudian nabi terpandang Abu Ubaidah dan memanggilnya supaya mengikuti kumpulan Kristian itu untuk meleraikan pertengkaran.
  • Abu Ubaidah juga merupakan seorang yang ZUHUD. Ini dpaat dilihat semasa Khalifah Umar melawat Abu Ubaidah yang ketika itu telah menjadi gabenor di Syria. Umar mendapati cuma terdapat pelana kuda, pedang dan perisa di rumah Abu Ubaidah.
  • Umar bertanya, "Kenapa kamu tidak mengambil harta rampasan perang seperti orang lain?" Abu Ubaidah menjawab "Ini sudah memadai bagiku".
  • Semasa wabak Taun melanda Syam, Umar menghantar surat menyuruh Abu Ubaidah untuk pulang ke Madinah. Tetapi Abu Ubaidah membalas, "Wahai Amirul Mukminin! Sebenarnya saya tahu tuan memerlukan saya, akan tetapi saya sedang berada di tengah-tengah tentera Muslimin. Saya tidak ingin menyelamatkan diri sendiri dari musibah yang menimpa mereka dan saya tidak ingin berpisah dari mereka sampai Allah sendiri menetapkan keputusannya terhadap saya dan mereka. Oleh sebab itu, sesampainya surat saya ini, tolonglah jangan paksa saya pulang ke Madinah dan izinkanlah saya tinggal di sini"
  • Umar menangis dan para hadirin beryanya adakah Abu Ubaidah telah meninggal? Umar menjawab "Abu Ubaidah sedang berada di ambang kematian"
  • Menjelang kematiannya, Abu Ubaidah berpesan supaya
  • Menunaikan solat,
  • Berpuasa di bulan ramadan.
  • Membayar Zakat
  • Menderma
  • Mengerjakan Haji dan Umrah
  • Saling nasihat menasihati
  • Jangan menipu
  • Jangan terpedaya dengan godaan dunia.

Akhirnya Abu Ubaidah meninggal dunia di Syam pada tahun 18 Hijrah ketika beliau berumur 58 tahun.